2012. november 20., kedd

Lehet még süllyedni?

Két "kulturális" (???) hírről értesültem a múlt héten, a különböző írásjelek használata pedig azért indokolt, mert önmagában az, hogy valami kiállítás és színház, még nem jelenti azt, hogy a kultúra körébe sorolható. Nem linkelek, mert nem szennyezem a környezetemet (és a blogomat). De nagyon elgondolkodtató, hogy nyílt egy kiáll..... khmmm.... valami, ami az elmúlt évszázadok legvéresebb gyilkosságait mutatja be a modern technika eszközeivel, hogy minél inkább részesei lehessenek a látogatók az eseményeknek. (Van pl. "holovetítés", "körpanoráma projekció", és "augmented reality" - bármi is legyen az.) Vannak "élménytermek", gondolom az is egy ilyen, ahol végig lehet nézni egy villamosszékkel történő kivégzést. Egyelőre még bábuval - de hát mint tudjuk, a határ a csillagos ég!!! Ez az "év kiállítása" és 3500.- Ft a belépő.

A másik pedig egy színházi előadásnak titulált szörnyűség, levágott fejekkel, felakasztott, kibelezett hullákkal és egyéb szörnyűségekkel, mindez egy sötét föld alatti labirintusban.  Erről már nem is írnék többet, rákerestem a neten, hogy meg tudjam írni ezt a postot, de kihánytam a belem végigolvasni sem tudtam a cikket, a képekről már nem is beszélve. Meg lehet guglizni.

Szóval... mit is akartam ezzel? Tudom, hogy kövület vagyok, és teljesen debil dolgokban tudok elgyönyörködni úgymint naplemente (és -felkelte, természetesen :-) ), fűszál szélén táncoló katicabogárka, tenger hullámain játszadozó napsugaracska.... sírva fakadok Bach Air-jén, odavagyok Michelangeloért... és egyáltalán: rengeteg olyan dolgot szeretek ami nem modern, nem követem a divatos művészeti irányzatokat, ésatöbbi, ésatöbbi... rajta, meg lehet kövezni. De nehogy már valaki lenyomja a torkomon, hogy ez a két dolog művészet! És hol van a határ? Vagy már nincs is határ, csak nem vettem észre? Jóizlés, szépség, szelídség, a képesség arra, hogy különbséget tudjunk tenni a jó és a rossz között? A kulturális esemény mint nevelő eszköz? Az hol van?

Tudom, egyszerű a válasz erre: nem kell megnézni. Oké, nem is nézem meg... de akkor mégis honnan tudok róla? Óriásplakát, rádióműsor, a reklám ezer fajtája, amit a képembe nyomnak nap mint nap, hiába tiltakozik minden érzékszervem, hogy nem akarom sem látni, sem hallani - akkor is hallom és látom. De nem is velem van a baj... hanem azokkal a fiatalokkal, akiket hajt a kíváncsiság, akik modernek és "trendik" szeretnének lenni, ahhoz pedig sokaknak sajnos az kell, hogy a legszélsőségesebb dolgokban is részt vegyenek. Ők már ebbe nőnek bele, hogy az erőszak olyan  szükséges része az életnek, mint egy tál étel vagy egy autóbusz, amivel közlekedünk. 

Mi lesz 50 év múlva? Nyilvános kivégzés, amire jegyet lehet rendelni a neten? Esetleg aréna oroszlánokkal és feláldozható emberekkel "interaktív történelmi játékok" címszóval? Mert ám hülyeségeket én is ki tudok találni! :-P

12 megjegyzés:

Macsek írta...

Alessia, azzal együtt, hogy egyetértek a teljes írásoddal, szomorúan kell megállapítsam, az evolúciónktól kezdve sokkal nagyobb volt a fáradtság, mint a megtett út. Még mindig a zsigeri, ösztönreakciók a zömnél az ingerküszöb csúcsa... a nyilvános kivégzések meg " jó mókának" számítottak még 100 éve is... sőt a Vadnyugaton képeslapokat is készítettek erről.....ehhh... én csak a plakátot láttam, de az is több volt, mint a kellete..

Golden írta...

én nem vagyok meglepve... mert nálam valahol a Body kiállítás is már ez a kategória volt. Ha az emberi test és a belső szervek felépítése ilyen mélységben érdekel, biztos megtalálom a módját, hogy kielégítsem a kíváncsiságom, de miért kellett erre ezt a kiállítást szervezni, ami ráadásul bevallottan is elhunyt börtönlakók és hajléktalanok porhüvelyének felhasználásával valósulhatott meg. De abban sok igazság van, az emberből rendre kitör az állat. Az agresszívebbekből a tevékenység szintjén, a visszafogottabbakból a rácsodálkozás szintjén. Évszázadok óta. És a világ mindenki igényét igyekszik kielégíteni. De a döntés a kezedben, amíg nem teszik kötelezővé, addig megteheted, hogy átlépsz rajta, elfordítod a fejed. Mint én is. Amit nem értek, hogy akkor miért vagyok lelkes nézője a Dr.Csontnak és az NCISnek? :nuts:

Gyöngykaláris írta...

Undormány. Én is akartam írni erről, de inkább nem foglalkoztam vele. A múltkor az iwiw kezdőfelületén találtam szembe magam ennek a kiállításnak a reklámjával, dobtam is egy hátast, undorító volt. Szerintem leszedették, mert egy napig volt talán fent, gondolom az iwiwet is használják gyerekek, legyünk már tekintettel, baffki... Egy cikket is olvastam erről a kiállításról, az felháborodott hangulatú volt, merthogy ez a kiállítás valahol a Vörösmarthy-tér, vagyis a karácsonyi vásár szomszédságában van, nem?
Nagyon kiakadtam egyébként én is, de mindent leírtál, egyetértek.
Csak azt nem bírom megfejteni, hogy lehet az, hogy van ember, aki ezt kitalálja, van ember, aki megcsinálja, van, aki engedélyezi, és van, aki megnézi... szóval többen, sokan vannak - útközben senkinek sem jut eszébe mégsem kihátrálni ebből? és igen, nekünk meg muszáj az ilyen - és a többi hasonló kategóriás dolgot - elviselni?

Unknown írta...

A Body-ra azért legalább rá lehetett húzni valamiféle természettudományos köntöst. De amiről most beszélünk, ez színtiszta horror.

Tudom én is, hogy régen is volt ilyen. Csak az az érdekes, hogy aki a Colosseumban szörnyülködik az idegenvezetőt hallgatva, az esetleg megnézi itthon ezeket a dolgokat. A történés persze nem ugyanaz, de az a bizonyos fajta érdeklődés szerintem igen. Vért, fájdalmat, szenvedést akarnak látni az emberek, és ez számomra nagyon ijesztő.

Béb írta...

Az előttem szólók elmondtak azt hiszem mindent. Bennünk van ösztönösen, hogy vonzódunk - nem mindenki - az ilyesmihez. És akármennyire próbáljuk ezt szépen betuszkolni a szőnyeg alá, az emberek bizonyos százalékának kell. Élve boncolós horrort néz meg ilyenek. Igen, Arénába jár, igen "anya, ma égetik a boszorkányt/belezik a gaztevőt és megyünk apával, juhéjj!"
Azt viszont igenis megtehetnék, hogy más módon reklámozzák! Mert én viszont ha nem a munkám része a halállal foglalkozás, akkor munkaidő után nem szeretnék ilyesmit nézegetni. Pláne munkaidő előtt reggel a kávém szürcsölgetve, meg nem szeretném, ha a gyerekem nézegetné a reklámját!
Amúgy az új hepp olyan filmet forgatni, amiben az, akit pl lelőnek azt tényleg lelövik, tényleg meghal...

Gyöngykaláris írta...

Béb, ezt hol hallottad???? nem mondod....

Macsek írta...

Béb!!!! Hogy mi az új hepp ????????!!!!!!!! :-O mondd, hogy rosszul értem...!!!

Elf írta...

azt mondják, hogy az emeberek ingerküszöbe egyre magasabb és már csak ilyenekkel lehet rájuk hatni (lásd híradók) hát nekünk ez nem kell, istenem... van ilyen...

Béb írta...

Jól olvastátok.
Nyilván nem kevés pénzt kap az, aki ezt bevállalja, meg jogilag nem is tudom hogyan lehet megoldani, de bizony ilyen "akció filmeket" már lehet találni a neten. Nem emlékszem hol hallottam, de nem egy helyről.

Unknown írta...

Basszus, hát pont erről beszélek....!!! De én 50 évre saccoltam, míg ilyesmi bekövetkezhet. Fafa. :( :( :(

Lazac írta...

erre szoktam azt mondani az unokámnak : legyél okos mert a hülyék sajnos többen vannak :(

Aliana írta...

Jajj, kellett ez nekem így estére? :( Inkább megyek és keresek egy naplementét :)